A good death, a bad death, and the mourning between contemporary cocopah

Keywords

Muerte
Duelo
Ritos funerarios
Cucapá
Baja California Death
Mourning
Funerary rites
Cocopah
Baja California

How to Cite

Morales Aguilar, M. B. (2025). A good death, a bad death, and the mourning between contemporary cocopah. Cuadernos De Antropología, 35(1). https://doi.org/10.15517/cat.v35i1.61430

Abstract

The research guiding this article aims to explain how mourning rites are constructed among the Cucapá, dispersed between Baja California and Sonora. It also addresses the Cucapá worldview regarding Good Death and Bad Death, as well as the influence of ritual practices performed by the living to help their deceased reach the other world. The conclusion is that Cucapá cemeteries are not only sacred territories but also fundamental geosymbols that reclaim a small part of the ancestral land that has been taken from them and provide identity to contemporary Cucapá. For the preparation of this article, anthropological research techniques such as direct observation and participant observation were used. Structured and in-depth interviews were also conducted, both in person and via telephone, Zoom, or WhatsApp. Additionally, a review of theoretical and thematic literature on Good Death, Bad Death, and mourning was carried out, as well as on rites of passage and funeral rites, from an anthropological perspective, with the intention of analyzing the presented case study.

https://doi.org/10.15517/cat.v35i1.61430

References

Álvarez Williams, A. (1974). The cocopah people. Indian Tribal Series.

Báez, L. (2008). Entre la memoria y el olvido. Representaciones de la muerte entre nahuas de la Sierra Norte de Puebla. En L. Báez y C. Rodríguez, C. (coords.), Morir para vivir en Mesoamérica (pp.57-84). INAH.

Bloch, M., y Jonathan P. (1999). Death and the regeneration of life. Cambridge University Press.

Blog de datos e incidencia política de Redim. (28 de marzo de 2025). Feminicidio de niñas y adolescentes en México (a febrero de 2025). https://blog.derechosinfancia.org.mx/2025/03/28/feminicidio-de-ninas-y-adolescentes-en-mexico-a-febrero-de-2025/

Bravo, Y. (2019). Disputa por las narrativas y prácticas de (i)legalidad en la defensa del territorio y la pesca cucapá dentro de la Reserva de la Biosfera Alto Golfo de California y Delta del río Colorado. [Tesis de doctorado]. Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Iztapalapa. https://bindani.izt.uam.mx/concern/tesiuams/gx41mj06z?locale=pt-BR

Cordeu, E. J., Illia, E. S., y Montevechio, B. (1994). El duelo y el luto. Etnología y psicología de los idearios de la muerte. RUNA, Archivo para las ciencias del hombre, 21(1), 131-155. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/runa/article/view/1396

Cuero, D. (1991). Delfina Cuero: her autobiography, an account of her last years, and her ethnobotanic contributions / by Florece Connolly Shipek. Anthropological Papers No. 38. Ballena Press.

Diéguez, I. (2016). Cuerpos sin duelo. Iconografías y teatralidades del dolor. Universidad Autónoma de León.

Kelly, W. H. (1977). Cocopa ethnography. The University of Arizona Press.

Fundar, Centro de Análisis e Investigación. (26 de noviembre de 2024). 25N: la violencia no cede y los recursos para erradicarla van a la baja. https://fundar.org.mx/25n-la-violencia-no-cede-y-los-recursos-para-erradicarla-van-a-la-baja/

Gabayet, N., y González V. A. (2016). Las dos muertes de Demetrio Pulido. El ritual funerario kumiay. Nueva Antropología, 29(84), 33-54. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-06362016000100033

Garduño, E. (2014). De lugares con historia a historias sin lugar. Geografía simbólica del pueblo kumiai. Universidad Autónoma de Baja California, Centro de Investigaciones Culturales-Museo, School of Transborder Studies Arizona State University.

Garduño, E. (2011). De comunidades inventadas a comunidades imaginadas y comunidades invisibles. Movilidad, redes sociales y etnicidad entre los grupos indígenas yumanos de Baja California. Universidad Autónoma de Baja California, Centro de Investigaciones Culturales-Museo / Comisión Nacional para el Desarrollo de los Pueblos Indígenas.

Giménez, G. and C Héau L. (2007). El desierto como territorio, paisaje y referente de identidad. Culturales, 3(5), 7-42. https://www.redalyc.org/pdf/694/69430502.pdf

Gómez, E. J. (1989). La aculturación de los indios cucapá en Baja California. [Tesis de grado]. Universidad Autónoma de Baja California.

Morales, A. B. (2018).Territorialidad en Áreas Naturales Protegidas: miradas cruzadas entre comunidades de pescadores en México y Brasil. [Tesis de doctorado]. Universidade Estadual de Campinas. https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/1062624

Morales Aguilar, B. (1 de diciembre de 2022). Ir a un mejor lugar. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=mVb4ycvbKYs

Morin, E. (1999). El hombre y la muerte. Kairós.

Muehlmann, S. (2008). Where the river ends: environmental conflict and contested identities in the Colorado Delta. [Tesis de doctorado]. University of Toronto. https://utoronto.scholaris.ca/items/c2746281-35e9-4fc1-8995-2d81796471a2

Ochoa, Z. J. (1979). Distribución actual de los grupos indígenas de Baja Califonia. Revista Calafia, IV(1), 10-18.

Ochoa, Z. J. (1976). Caciques, señores, capitanes y gobernadores. Nombramientos indígenas en. Baja California. Calafia, III(3), 15-25.

Olmos, A. M. (2008). Kumiais: homenaje a Gloria Castañeda Silva, cantante kumiai. Serie Pueblos Indígenas en Riesgo. Comisión Nacional para el Desarrollo de los Pueblos Indígenas.

Porto Gonçalves, C. (2001). Geo-grafías. Movimientos sociales, nuevas territorialidades y sustentabilidad. Siglo XXI.

Sánchez, Y., y Trujillo G. (1987). De tierras muy lejanas. La cultura indígena en Baja California. Secretaría de Educación Pública.

San Juan Flores, P., y Guillén, B. (22 de marzo de 2025). México, el país que desaparece: sin rastro de 125.000 personas. El País. https://elpais.com/mexico/2025-03-23/mexico-el-pais-que-desaparece-sin-rastro-de-125000-personas.html

Van Gennep, A. (2014). Les rites de passage. Étude systématique des rites de la porte et du seuil, de l’hospitalité, e l’adoption, de la grossesse et de l’accouchement, e la naissance, de l’enfance, de la puberté, de l’initiation, de l’ordination, du couronnement, des fian- çailles et du mariage, des funérailles, des saisons, etc. http://classiques.uqac.ca/classiques/gennep_arnold_van/rites_de_passage/rites_de_passage.pdf

Villarreal, R. J. (2014). Efectos de la degradación del río Hardy en los modos de vida en el Mayor Cucapá, 1950-2014. [Tesis de maestría]. Colegio de la Frontera Norte. https://posgrado.colef.mx/tesis/20121056/

Copyright (c) 2025 M. Berenice Morales Aguilar

Downloads

Download data is not yet available.